Kaperne var en slags statskontrolleret sørøveri med kaperbreve udstedt af den danske konge under Englandskrigene i 1801-1814 og havde karakter af guerillakrig til søs.
Et kaperskib og dets besætning opbragte fjendtlige skibe til danske havne, hvor særlige domstole afgjorde om skibet var en ”god prise”.
I bekræftende fald var skibet en lovlig kapring, og både fartøj og last kunne bortauktioneres til højestbydende.
I 1800-tallet var Allinge hjemby for mange af øens kapere.
Der var en lang række kaperkaptajner fra Allinge, hvilket havde en utrolig virkning på byen. Allinge blev centrum for erhvervsudvikling og progressivt byggeri.
En af de kendte kapere var Johan N. Holm, der boede i Østergade 9 i Allinge.
Allingeboerne var blandt de første til at kapre fjendens skibe, og de var samtidig blandt de mest frygtløse og dumdristige kapere.
Kun et par dage efter at der var blevet givet grønt lys, men før de fik en officiel tilladelse, havde Allingeboerne kapret 3 skibe. Alene kapringen af disse 3 skibe indbragte Allinge mange penge.
Allingeboerne sejlede ud til forbipasserende skibe og foregav at ville handle. Herefter angreb de skibene og overtog dem. Kaperlivet var nok livsfarligt, men gevinsten var så stor, at mange alligevel drog af sted.
Adskillige bornholmske kaperbåde blev opbragt af fjenden, og besætningerne måtte tilbringe resten af krigen i krigsfangenskab. I nogle tilfælde i flere år. En oplevelse de færreste kom fra med livet i behold. Andre forliste, og adskillige søfolk omkom.
Hvor mange bornholmske kapere, der døde i de år, hvor kaperiet stod på, vides ikke, men man regner med flere hundrede.
I perioden 1807-14 udstedte den danske konge omkring 600 kaperbreve til danske skibe, heraf 80 til bornholmerne, hvoraf flere kom fra Allinge. Det samlede udbytte af kapervirksomheden udgjorde en væsentlig saltvandsindsprøjtning til den skrantende danske økonomi.
Læs eventuel mere om kaperne i bogen ”Pirater og Patrioter. De bornholmske kapere 1807-1814” skrevet af Niels Erik Sonne.