Rønne-Allinge Jernbane 100 år

Danmarks smukkeste jernbane fylder 100 år

Artikel i Bornholms Tidende 02.04.2013 af Tove Laursen

Toget venter og det er en togstamme der vil noget. For alle Rønnes skolebørn skal med og de marcherer glade af sted. Humøret er højt og flagene er med, for det er sommer og det er en festdag.

En efter en forsvinder de mange feststemte børn ind i den ene togvogn efter den anden. Snart er alle vinduer et mylder af vinkende hænder og der vinkes ivrigt tilbage fra perronen, hvor forældre og mindre søskende er samlet.

-Og det er også en lang tur. For de skal helt til Hammershus, lyder det fra Sten Møller, og hvis der er nogen, der ved noget om den slags, så er det ham som formand for foreningen De Bornholmske Jernbaner, DBJ.

Filmen flimrer af sted, som et levende vidnesbyrd om en skoleudflugt fra Rønne midt i 30´erne, en del af sagaen om Allinge-Rønne Banen, der blev indviet i 1913-for hundrede år siden.

Banen blev nedlagt i 1953 og dens historie blev lørdag og søndag i anledning af 100-året for anlæggelsen rullet up på udstillingen ”Stoppested” i Kærnehuset i Allinge.

Her har Allinge-Sandvig Byforening til huse og det var da også byforeningen, der arrangerede i samarbejde med DBJ og lokalarkiverne i Nyker, Klemensker og Tejn. Lørdag formiddag var der da også masser af gæster, der tog med skolebørnene på turen fra Rønne gennem Kleven over Rø til Sandvig, da filmen sammen med masser af andre billeder kunne ses på udstillingen om ”Danmarks smukkeste jernbane”.

Det var et tilnavn, strækningen hurtigt fik og rygtet om banen med den smukke udsigt fra kupévinduerne nåede da også til Amalienborg og lokkede selveste Christian X til Bornholm, hvor han en måned efter indvielsen i maj 1913 besøgte Allingebanen.

Fint skulle det være. Og fint, det blev det. For Allinge banen var en udpræget turistbane og strækket fra Rønne til Sandvig bød da også på de mest pompøse banegårde, der tænkes kan.

Herunder endestationen Sandvig, der i mange år har været drevet som Pension Langebjerg. Her kan meget af stationens indretning som billetluge, indleveringssted til kufferter og pakker, hovedindgang mm.

Stadig ses og det samme gælder effekter som stationsklokke, slikkepind, kasket, konduktørtaske, uniformer mm. Det var da også meningen, at udstillingen skulle have været holdt her, men da Langebjerg er et sommerpensionat og det ikke er tilrådeligt at hælde vand på fyringsanlægget i en påsketid med nattefrost, blev ”Stoppestedet” i stedet Kærnehuset.

Det betød dog langt fra, at gæsterne ikke fik lejlighed til at kigge indenfor på pensionatet, for formanden for Allinge-Sandvig Byforening, Anders Koefoed Larsen lagde ud med at vise billeder fra Sandvig Station-der de første år noget ulogisk hed Hammershus.

Heriblandt var et billede af Christian X, klar til at stige om til karet, der skulle føre majestæten det sidste stykke vej til Hammershus.

-Han har nok undret sig over, at stationen ikke lå ved Hammershus, mente Anders Koefoed Larsen.

Til trods for stationens navn måtte man altså tage en hestevogn til Hammershus og det fik turisterne hurtigt lært, kunne Sten Møller fortælle.

-Banen var og blev en turistbane og der var mange hoteller i området. Op til 16 portierer fra hotellerne ventede på at modtage gæsterne ved stationen i Sandvig.

Og travlt, det var der i en tid med masser af turisttrafik.

-Svend Lund Pedersen, der var stationsmester fra 1946 til 1950, kan fortælle om 91 arbejdsdage i træk uden en eneste fridag, kunne Sten Møller berette.

”Benyt Bornholms Jernbane” kunne man da også se på en plakat for jernbanerne. Det er nu en saga blot-også når det gælder Danmarks smukkeste.

Dog kan man endnu nyde udsigten fra de mange cykelstier, der er anlagt i dens spor-og ellers kunne men genopfriske en historie med masser af røg og damp i weekenden.

Det var der mange, der benyttede sig af og flot var det.

Hvis man var forhindret, så kan man stikke næsen inden for på DBJ Museum i Nexø. Her vil man fremover kunne se et nyt bidrag til samlingen. Nemlig en togplan fra 12. august 1946, der i lørdags blev overrakt til Sten Møller af Anders Koefoed Larsen.

Den har vi fået foræret af familien Houmann, der har fundet den på loftet i den gamle smedje i Vestegade 5 i Allinge.